اقدامات مراقبتی دارویی و غذایی بعد از عمل بینی

در این بلاگ در رابطه با تمامی موارد ریکاوری بعد از عمل بینی چقدر طول میکشد توضیح داده ایم چه موارد غذایی و دارویی باید استفاده کنید تا زمان بهبود و ریکاوری شما سریع تر شود.

بر خلاف دیگر جراحی های بزرگ مثل جراحی شکم،سینه زمان ریکاوری کوتاه تری را دارد.

در این مطلب جراحی 24 گام به گام موارد ریکاوری از زمان عمل تا بهبود سریع و رفع کبودی و تورم را بررسی میکنیم. نشان بهبود بینی از رفع شدن کبودی ها و تورم بینی قابل تشخیص میباشد.

ریکاوری بعد از جراحی بینی

تمامی زیباجویان معمولا علاقه دارند از روند ریکاوری و مدت زمان بهبود بعد از عمل بینی آگاه باشند.

بعد از چند روز،چند هفته و چند ماه می توان به روند عادی و روتین زندگی برگردند؟

زیباجویان بلافاصله بعد از جراحی میتوانند به خانه بروند تا روند بهبود خود را آغاز کنند. کبودی های بعد از عمل بینی کاهش پیدا می کنند و تورم روی پل و قسمت بالایی بینی کاهش میابد.

تورم نوک بینی کمی بیشتر طول میکشد اما تقریبا بعد از گذشت یک هفته الی 10 روز میتواند بهبود تورم و کبودی را در ظاهر خود مشاهده کنید.

مهمترین مراقبت بعد از عمل جراحی بینی

مهمترین احتیاط این است که بعد از عمل بینی از هرگونه آسیب و ضربه به بینی محافظت کنید.

مورد دوم پرهیز از مواردی است که باعث ایجاد لخته شدن خون میشود مثل مصرف دوز زیاد آسپرین یا داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی، این موارد می توانند در روند بهبودی اختلال ایجاد کند و احتمال خونریزی افزایش پیدا کند 

کبودی بعد از جراحی عمل بینی چقدر طول میکشد؟

کبودی در جراحی های رینوپلاستی یا همان جراحی عمل زیبایی بینی معمولا بسیار کوتاه است. اگر عمل اصلاح شکستگی بینی را انجام داده باشید به دلیل آسیبی که بینی وارد شده و علاوه بر این مورد جراحی نیز انجام شده شدت تورم و کبودی زمان بیشتری لازم دارد برای بهبود.

مراقبت بعد از عمل جراحی بینی

1- به شما توصیه میکینم بعد از بیرون آمدن از اتاق جراحی کمپرس آب یخ را استفاده کنید.

 2- تا جایی که ممکن است 48 ساعت اول را از کمپرس آب یخ استفاده کنید چرا که این عمل کلید شروع بهبود کبودی ها و تورم نوک بینی میباشد.

3- در شب اول خوابیدن کاملا صاف بخوابید و از تعداد بالشت زیاد زیر سر استفاده کنید.

4- بعد از روز اول حرکت کنید هیچ مشکلی ندارد بدن شما تماما سالم است و شما بیمار نیستید، قسمت کوچکی از بدن شما به نام بینی ترمیم و اصلاح شده است و هیچ دلیلی ندارد که 5 تا 7 روز در تخت بمانید و بهتر است شروع به انجام کارهای داخلی و منزلتان بکنید تا بعد از گذشت زمان مورد نظرتان بتوانید در ظاهر عام پدیدار شوید.

مراقبت های بعد از عمل بینی بسیار مهم هستند که یکی از مراقبت هایی که پزشکان توصیه میکنند:

  نمک استریل(سرم های نمکی) برای مرطوب نگه داشتن فضای داخلی بینی میباشد که در ادامه مطلب نحوه شستشو بینی را برایتان شرح داده ایم.

بعد از جراحی عمل بینی مخصوصا در ماه های سرد و زمستانی فضای داخلی بینی خشک تر میشود و استفاده از نمک های استریل باعث رفع خشکی میشود و استفاده مداوم آن خطری را برای شما به همراه ندارد.

استفاده از پماد های آنتی بیوتیک نیز باعث کمک به ترمیمی بخیه های بینی میشود به خصوص اگر از روش بسته جراحی صورت گرفته باشد و بخیه ها در داخل بینی زده باشند. برای اطلاع از داروهای مجاز بعد از جراحی صفحه داروهای بعد از عمل بینی را دنبال کنید

کلیات مراقبت بعد از عمل جراحی بینی

1-به توصیه پزشک خود گوش دهید: در ارتباط با چکاپ ها و مصرف دارو طبق دستور پزشک تان عمل کنید و به هیچ عنوان توصیه های پزشکان را  در ارتباط به فعالیت ها نادیده نگیرید.

2- تمام چکاپ های توصیه شده توسط پزشک را انجام دهید: قرار ملاقات هایی که با پزشک تان را دارید حتی در زمانی که احساس بهبودی می کنید انجام دهید. این عمل امکان نظارت بر روند بهبودی شما را میدهد در نتیجه قرار ملاقات هایتان را پزشک نادیده نگیرید.

3-استراحت داشته باشید: استراحت بخش مهمی از بهبودی  پس از جراحی است به اندازه کافی بخوابد و برای انجام کارهای روزانه از افراد کمک بگیرید.انرژی که در بدن خود ذخیره میکنید کمک میکند به روند بهبودتان.

4-مراقب عطسه زدن باشید: به دلیل التهاب ناشی از جراحی  برای چندین هفته ممکن است دچار گرفتگی بینی باشید، برای عطسه توصیه میشود که از طریق دهان عطسه کنید تا مجاری شما تحریک نشوند.

5-بعد از جراحی زیبایی بینی سر خود را بالا بیاورید در 1 تا  3 هفته اول بالا نگه داشتن سر هنگام خواب میتواند کبودی و تورم بیشتر را محدود کند. بعد از عمل حداقل 6 هفته با کمکی و پشتیبان سر بخوابید.

کارهای ممنوع بعد از عمل بینی

6-از نور خورشید دور بمانید: برای مدت طولانی از معرض نور خورشید دور بمانید چرا که نور خورشید میتواند باعث تیرگی جایی زخم و افزایش تورم شود.

7-از کیسه آب سرد استفاده کنید نه از کیسه یخ: بعد از چند روز استفاده کمپرس سرد روی بینی به جای آن روی گونه ها قرار دهید چرا که سنگینی یخ میتواند ناخواسته استخوان و غضروف را جابجا کند.

8-از عینک استفاده نکنید: هر وسیله ای که باعث فشار روی بینی شود باعث شدت کبودی و تورم میشود در صورت لزوم اگر برای بینایی دچار مشکل هستید مدتی از لنز های طبی استفاده کنید.

9-استفاده از دخانیات ممنوع: دو هفته قبل از جراحی و تا زمانی که ممکن است بعد از جراحی سیگار و نیکوتین را را استفاده نکنید، چرا که جریان خون را محدود میکنند این مورد اینقدر از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است که در اقدامات و مراقبت های قبل از جراحی بینی صحبت کرده ایم

10- صبور باشید: و مهمترین و اخرین نکته لطفا برای دیدن نتیجه تغییرات بینی خود بعد از عمل صبور باشید، پیروی کردن از موارد فوق در یک هفته و چند روز باعث نتیجه دلخواه شما نمی شود اما تکرار این روند در دراز مدت قطعا نتیجه دلخواهتان را به همراه خواهد داشت.

مراقب غذایی بعد از عمل بینی

باید ها و نباید های غذایی بعد از جراحی

بسیاری از عزیزانی که به فکر جراحی بینی هستند این سوال برایشان پیش آمده که بیمارانی که عمل جراحی دماغ را انجام می دهند باید چه نوع رژیم غذایی را رعایت کنند تا سریع تر به بهبودی کامل برسند و یا طول مدت درمان کاهش داشته باشد.

قطعا نقش تغذیه مناسب برای بیماران و کسانی که قصد انجام هر نوع عمل جراحی را دارند بر هیچکس پوشیده نیست و میزان بهبودی زخم ها و طول مدت بستری و حتی عوارض بعد از عمل هم با تغذیه رابطه مستقیم دارد و اگر رژیم غذایی مناسبی داشته باشیم قطعا مدت زمان بهبودی به حداقل میرسد.

رژیم غذایی بعد از عمل جراحی بینی

خب حالا بریم سراغ باید ها و نباید های غذایی قبل و بعد از جراحی بینی

کسانی که زیر تیغ جراحی میروند قبل از عمل باید تغذیه مناسبی داشته باشند یعنی از نظر جذب کربوهیدرات ها و پروتئین ها وضعیت مناسبی داشته باشند چون در هنگام عمل استرس به میزان قابل توجه ای بالا میرود و میزان ازت بدن و دفع پروتئین از طریق ادرار و مدفوع بیشتر از دریافت پروتئین و کربوهیدرات است و این امر در بازه زمانی بلند مدت باعث به خطر افتادن سلامت بیمار میشود.

بنابراین خوردن انواع مواد غذایی از جمله گوشت سفید مانند انواع ماهی و مرغ و گوشت قرمز که حاوی پروتئین میباشند به بیماران توصیه میشود.

خب بعد از اینکه کار عمل بینی تمام شد در همان لحظات اول اکثر پزشکان آب هلو تازه را پیشنهاد میدهند که به بیمار داده بشود.

سه الی چهار روز اول از غذاهای آبکی مثل انواع سوپ،آب قلم, آب ماهیچه  میل کنید و تا حد امکان از نوشیدنی هایی مثل آبمیوه تازه بنوشید.

از خوردن نوشیدنی ها با نی اجتناب کنید زیرا نیروی ناشی از مکیدن به بینی شما فشار می آورد و باعث ایجاد درد و تورم میشود.

برای بهبود کبودی و تورم بعد از جراحی بینی  چه مواد غذایی بخوریم؟

روی تغذیه خوب در روند بهبود تمرکز کنید: رژیم غذایی که سرشار از پروتئین و ویتامین برای تامین مواد مغذی مورد نیاز بدن برای بازیابی  ضروری است. رژیم غذایی سرشار از گوشت،تخم مرغ، ماست و ماهی و مغزیجات  و سایر غذاهای غنی از پروتئین به بدن شما کمک میکند تا بافت آسیب دیده بینی ترمیم شود. برای اطلاع از جزییات رژیم غذایی صفحه مراقبت غذایی بعد عمل بینی را دنبال کنید

* ویتامین مصرف کنید: از ویتامین آ و سی شروع کنید. توجه داشته باشید در رژیم غذایی خود موادی همچون اسفناج و کلم و سبزیجاتی که دارای رنگ های سبز تیره و برگ های پهن هستند استفاده کنید چرا که وجود این ویتامین ها مانع از عفونت میشود و ویتامین سی نقش مهمی در سیستم ایمنی بدن دارد. استفاده از مرکبات و کلم بروکلی نیز بسیار ارزشمند و مفید میباشد منابع مفیدی برای کلازن سازی و بازسازی کلاژن ها دارند. و همانطور که میدانید کلاژن یک نوع پروتئین که بافت پوست را بهم متصل میکند.

* از مواد غذایی تند پرهیز کنید: سه هفته اول برای بهبودی پس از جراحی بینی حیاتی است هرگونه مواد غذایی که نسبت به آن احتمال آلرژی می دهید از جمله فلفل دوری کنید. این موارد باعث تحریک بینی یا حفره بینی میشوند که میتوانند عوارضی ایجاد کنند.و استفاده از این مواد  باعث طولانی شدن زمان بهبودی میشوند.

* مصرف نمک خود را محدود کنید: شما میتوانید با مصرف یک رژیم غذایی مناسب کم سدیم حداقل در دو هفته اول بعد از جراحی تورم نوک بینی را به حداقل برسانید، چرا که نمک باعث حبس مایعات میشود که می تواند تورم را در طول روند بهبودی افزایش دهد. بنابراین خوردن مواردی مثل میوه و سبزیجات مغذی،پروتئین ها و غذاهای پر فیبر را در برنامه غذایی قرار دهید.

در بلاگ مراقبت های غذایی بعد عمل بینی میتوانید تمام نکات تغذیه ای که باید رعایت کنید را مطلاعه کنید

ورم و کبودی دور چشم بعد از عمل جراحی

کبودی دور چشم ها و اطراف بینی بعد از عمل کاملا طبیعی بوده و در اثر نشت خون از مویرگ ها در زیر پوست اتفاق می افتد. ضمن اینکه آب کرفس و آب آلوئورا بیشترین تاثیر را در کاهش کبودی زیر چشم و اطراف بینی را دارند فراموش نکنید که فقط از آب میوه تازه استفاده کنید خوردن آبمیوه های پاکتی مانده توصیه نمیشود .

برای کمتر شدن کبودی از کمپرس یخ استفاد کنید به این صورت که کمپرس یخ را به مدت ده دقیقه روی چشم ها و پیشانی بگذارید و این کار را هر روز انجام دهید.

البته این روش برای زمانی هست که تاندونت داخل بینی شما قرار دارد بعد از درآوردن تاندونت ها از داخل بینی میتوانید از کمپرس گرم برای کاهش میزان کبودی استفاده کنید.

اگر دچار کاهش فشار خون شدید میتوانید آب کرفس را با آب ناناس مخلوط کنید و بخورید.

سعی کنید غذاهایی که میل کنید مقدار نمک در آنها بسیار کم باشد و از خوردن نمک پرهیز کنید زیرا نمک باعث افزایش ورم میشود.

بعد ازگذراندن هفته اول میتوانید غذاهای جویدنی استفاده کنید مثل گوشت نرم پخته شده و غذاهای مشابه آن.

از بین بردن سریع کبودی بعد عمل بینی 

خوردن غذاها و میوه های سفت اصلا در هفته های اول توصیه نمیشود چون فشار اوردن فک برای جویدن این غذاها باعث ایجاد انحراف بینی و نامیزان بودن سوراخ بینی میشود که عوارض ناشی از آن بسیار خطرناک است و ممکن است کار به عمل های مجدد برسد.

از هفته سوم به بعد هیچ محدودیت غذایی وجود ندارد و میتوانید با رعایت رژیم غذایی و احتیاط از همه مواد خوراکی برای خوردن استفاده کنید از خوردن غذاهای عجیب و غریب که توسط افراد مختلف و یا حتی سایت های اینترنتی که به شما پیشنهاد میشود دوری کنید زیرا ممکن است این افراد و سایت ها اطلاعات کافی در این زمینه نداشته باشند،رژیم غذایی معمولی که همیشه داشته اید را رعایت کنید.

Medication after nose surgery

چه مدت بعد از عمل  بینی را شست وشودهیم + نحوه شست و شو بینی

پس از برداشتن آتل محافظ که روی بینی قرار دارد میتوانید قسمت خارجی بین خود را شست و شو دهید.

مطمئن شوید که این کار را به آرامی انجام میدهید تا زمانی که بینی شما در عرض 4 ال 6 هفته به طور کامل بهبود یابد و بعد از آن میتوانید بینی خود را به طور کامل بشویید.

چند وقت یکبار بعد از جراحی بینی باید تمیز کنید؟

برای جلوگیری از بوی بد و عفونت 2 تا 3 بار در روز شست و شو دهید. اگر بینی همچنان پوسته پوسته است یا خونابه خشک شده است را برای دو هفته بعد از ترمیم از سر بگیرید

نکات کلی در ارتباط با تمیز کردن بینی

  • تا چند روز بعد از عمل بینی هنگام تمیز کردن مراقب باشید جسم خارجی وارد سوراخ های بینی نکنید
  • به بینی فشار وارد نکنید
  • از انگشت برای تمیز کردن خورداری کنید
  • برای تمیز کردن بیرون بینی از دستمال مرطوب استفاده کنید
  • برای جلوگیری از خشکی بینی از سرم ها و پماد های مخصوص استفاده کنید

مراقبت و شست و شو در هفته های بعد از جراحی

هفته اول: در روز های اول بینی بسیار مستعد است، به این دلیل بخیه ها تازه هستند و تامپون در داخل سوراخ بینی است. فقط میتوانید قسمت بیرونی بینی را با دستمال مرطوب پاک کنید. معمولا پزشکان برای جلوگیری از عر عفونت محلول آب نمک برای شستن مجاری بینی پیشنهاد میدهند.

هفته دوم و سوم: در این هفته بعد از برداشتن تامپون و بانداژ ها میتوانید بینی خود را با خیال راحت با آب گرم بشویید. بعد از هر 6 ساعت را با سرم نمکی  9% بشویید حتما مراقب باشید دستمال یا حوله را محکم روی بینی نکشید.

هفته چهارم: در این هفته تقریبا به طور کامل بهبود پیدا کرده است و میتوان آن را با سرم های نمکی شست و شو دهید اما با این حال مراقب باشید که سرنگ شست و شو را داخل سوراخ ها فشار ندهید  چرا که همچنان احتمال آسیب وجود دارد .

در ارتباط با نحوه چسب زدن کافیست  مطلب  نحوه چسب زدن بینی عمل شده را مطالعه کنید

نحوه انجام فعالیت ها بعد از عمل بینی

ورزش کردن : ورزش هایی مانند دویدن ، دوپرخه سواری یا شنا در هفته های اول  بسیار خطرناک است،از تحرک و ورزش های سخت و زیاد دوری کنید .

کار کردن: روتین و روند کاری خود را پس از یک هفته بعد از جراحی میتوانید از سر بگیرید. شما می‌توانید در عرض 2 تا 3 هفته پس از عمل بدون هیچ نشانه‌ای از بخیه یا جای زخم به فعالیت‌های اجتماعی بازگردید

غذا خوردن: غذاهای نرم و مایعات استفاده کنید از جویدن غذا های سخت خودداری کنید و صورت خود را درگیر نکنید

خوابیدن: سر خود را به کمک چند بالشت بالا نگه دارید هنگام خوابیدن ، اگر فکر میکنید رو به بالا دچار سختی هستید از یک بالشت مسافرتی استفاده کنید

خمیازه و عطسه بعد از عمل جراحی بینی

خمیازه و عطسه بعد از عمل بینی

بعد از جراحی بینی خمیازه را به آرامی انجام دهید سعی کنید عطسه را با دهان باز انجام دهید موارد زیر سریعا بررسی شود:

  • اگر به موردی حساسیت دارید آن را برطرف کنید مانند نور شدید یا یک نوع غدا سعی کنید عوامل را شناسایی و حذف کنید،میتوانید از داروهای ضد حساسیت استفاده کنید زیرا خمیازه و عطسه بعد عمل غیر ارادی است و مانند فین کردن دماغ نیست.
  • دستمال و عوامل دیگر مانند دست و پیراهن را هنگام عطسه جلوی بینی قرار ندهید.

خیلی روی این موارد غیر  ارادی حساس نباشید قرار نیست با یک عطسه بینی فرم خود را تغییر دهد که این خود به کیفیت عمل بینی هم بستگی دارد.

 رابطه جنسی بعد از عمل بینی

 در مورد رابطه جنسی  بعد از جراحی بینی توصیه شده است تا 14 روز بعد از جراحی خودداری شود و بعد از این مدت نیز از حالت ها یا   پوزیشن هایی که موجب فشار به بینی می شود مانند دمر خودداری شود زیرا موجب تورم بینی میشود.

نکته : رابطه جنسی بعد از عمل بینی گوشتی تا 4 هفته نباید انجام شود زیرا نوک بینی را شدیدا مورد تاثیر قرار می دهد.

یه مورد کلی وجود دارد و اینکه رابطه جنسی موجب افزایش ضربان قلب می شود پس گردش خون زیاد شده و فشار به صورت افزایش پیدا میکند به همین خاطر از فعالیت هایی با گردش خون بالا قبل از 2 هفته باید خودداری شود که رابطه زناشویی هم جز همین موارد می باشد.

 نحوه برطرف کردن ورم و کبودی بعد از عمل

در موارد بالا به موضوعاتی که باعث تشدید کبودی بعد از عمل میشد اشاره کردیم حال می پردازیم به مواردی که باعث رفع کبودی و تورم بینی بعد از عمل میشوند.

 چه مدت بعد از عمل ورم بینی میخوابد؟

تورم و کبودی بعد از جراحی بینی یک مورد بسیار شایع است و بخشی از روند طبیعی بهبود است

تورم: ممکن است چندین هفته تورم همراه شما باشد این تورم معمولا در نواحی اطراف بینی و زیر چشم ها باشد  و بینی را بزرگتر نشان دهد که می توانند با گذاشتن کمپرس آب خنک روی بینی  و بالا نگه داشتن سر و پرهیز از هر گونه فعالیتی که فشار خون شما را افزایش دهد.

کبودی: کبودی مانند تورم نیز شایع است که اطراف چشم ها و گونه ها مشخص میشود. کبودی معمولا  بسته به نوع بینی و روش جراحی میتواند باشد و در عرض 2-3 روز به اوج خود میرسد و سپس به تدریج طی هفته با مراقبت هایی مثل پماد های ترمیم کننده و…بهبود یابد، اکثر تورم و کبودی در چند هفته اول پس از جراحی بهبود می یابد، اما ممکن است چندین ماه طول

چه مقدار کبودی و تورم بعد از عمل بینی طبیعی است؟

میزان و مدت کبودی و تورم بسته به فرد و وسعت جراحی میباشد که در طی یک هفته الی 10 روز شروع به بهبود میکند.

خونابه بعد از عمل

خونریزی بعد از عمل بینی  یکی از شایع ترین اتفاقات بعد از جراحی میباشد که نیاز به حساسیت زیادی ندارد.

علل خونریزی بعد از عمل بینی میتواند به دلیلی تخلیه نشدن خون از حلق به دلیلی بسته بودن فضای بین تیغه بینی و سوراخ های بینی به وجود می آید. اگر آسیبی به بینی نرسد بعد از جراحی بینی، خونریزی از بینی در هفته اول و اغلب در دو تا سه روز اول طبیعی است.

خونریزی در زمان 5 الی 7 روز از گذشتن جراحی میتواند خطرناک باشد و به دلیلی استفاده از داروهای ضد انعقاد باشد پس حتما به پزشک خود سریعا مراجعه کنید

به طور کلی می توان گفت خونریزی به دلایل زیر می تواند اتفاق بیفتد

*فشار خون بالا: این احتمال بیشتر در افرادی که دارای فشار خون میباشد میتواند رخ دهد.

*خشک شدن بینی: خشکی بینی می تواند دچار التهاب و خونریزی شود، به همین علت بهتر است بعد از عمل جراحی شست و شو بینی را با سرم های شستشو انجام دهید.

*مصرف داروهای ضد انعقاد و آسپرین: مصرف این داروها میتواند سبب رقیقی شدن و خون زیاد شود. به همین علت است که توصیه میشود که قبل از عمل از مصرف این دسته داروها خودداری شود.

*داروهای بیهوشی: برخی از افراد نسبت به داروهای بیهوشی واکنش نشان میدهند و به آرامی فشار خون آنها می تواند افزایش پیدا کند  وزیبا جویان دچار تهوع و خونریزی و پارگی مویرگ ها می شوند که این اتفاق بسیار کم رخ میدهد.

برای پاسخ به سوالات

پرواز با هواپیما بعد از عمل بینی  امکان پذیر است روی کلیک کنید.

منبع: جراحی 24 ، ariamedtour.com

لطفا به این محتوا امتیاز دهید (5 ستاره)

روی یکی از ستاره ها بزنید تا امتیاز شما به مقاله ثبت شود ( لطفا 5 ستاره امتیاز دهید)

میانگین امتیازها 0 / 5. تعداد امتیازها: 0

تا به حال کسی امتیاز نداده لطفا شما امتیاز 5 ستاره به ما بدهید و از ما حمایت کنید

نوشته قبلی
نوشته بعدی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *